زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

زندگانی چهارده معصوم‌ (کتاب)





«زندگی چهارده معصوم علیهم السلام»، ترجمه فارسی کتاب «اعلام الوری باعلام الهدی»، مرحوم امین الاسلام طبرسی، توسط عزیزالله عطاردی است.


۱ - معرفی اجمالی



در موضوع سیره نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و اهل بیت اطهار علیه‌السّلام آن حضرت تالیف شده و در آن از تاریخ موالید و وفیات، دلائل نبوت و امامت، خوارق عادات، فضائل، مناقب و مکارم اخلاق و محامد آداب آن بزرگواران سخن به میان آمده است.

۲ - گزارش محتوا



مرحوم طبرسی کتاب خود را در چهار رکن تالیف نموده است: رکن اول را به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ، رکن دوم را به امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیهم ، رکن سوم را به امام حسن علیه‌السّلام تا امام عسکری علیه‌السّلام و رکن چهارم را به حضرت مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف اختصاص داده است. طبرسی رحمة‌الله‌علیه در تنظیم مطالب کتاب بسیار دقت کرده و هر موضوعی را در فصل جداگانه‌ای ترتیب داده است. وی نخست تاریخ تولد، خصوصیات زندگی هر یک از چهارده معصوم را با اولاد و احفاد آن بزرگواران بیان می‌کند و در شرح حال صاحب الزمان (روحی فداه) بسیار تحقیق کرده و شبهات مخالفین را پاسخ گفته است.
[۱] زندگانى چهارده معصوم عليهم السلام، ترجمه إعلام الورى، ص۳.

«اعلام الوری»، از روز نخست در میان علمای شیعه مورد توجه قرار گرفته و همه مؤلفین در آثار خود از آن نقل می‌کنند. کتاب ضمن چهارده بخش به بررسی تاریخ زندگانی معصومین علیه‌السّلام و حالات، امامت، معجزات، مناقب و فضائل ایشان می‌پردازد.

۳ - پانویس


 
۱. زندگانى چهارده معصوم عليهم السلام، ترجمه إعلام الورى، ص۳.


۴ - منبع


نرم افزار جامع الاحادیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.